lördag 1 maj 2010

Fokus på Rugby: Blue Bulls v.s. Sharks

Egentligen borde jag skriva om Tyras skridskokalas igår men det får bli detta i dag och kalaset i morgon...
.
Innan vi flyttade till Sydafrika fanns det en sak som jag hade bestämt mig för att göra och det var att lära mig reglerna för Cricket. Föga anade jag att det som verkligen skulle få mig intresserad var Rugby. Som svensk låter Rugby helt ointressant och på gränsen till groteskt. Man har ju sett hur de krälar i leran utan skydd, som de har i bland annat amerikansk fotboll, och de ligger på hög helt ostrukturerat. Som ni kanske förstår har jag ändrat uppfattning... Spelet präglas av taktik kombinerat med styrka och tror man att man får göra vad man vill och allt är tillåtet, så tar man helt fel.

Igår var jag på min första rugbymatch live och såg Blue Bulls från Pretoria mot Sharks från Durban. Just nu pågår en turnering mellan de bästa lagen från Sydafrika, Nya Zeeland och Australien, Super 14. Bulls vann turneringen förra året och är när två omgångar kvarstår redan klara för semifinal och i serieledning. Även Stormers från Kapstaden kan lyckas att ta sig till semifinalen. Reglerna påminner mycket om amerikansk fotboll. Det gäller att få den ovala bollen över motståndarens försvarslinje och göra en "touch down" eller försök (try). Då får man även en bonusspark och kan ta ytterligare poäng.

Arenan som matchen spelades kallas Loftus men heter egentligen Loftus Versfeld Stadium efter mannen som var grundare för den organiserade sporten i Pretoria. Kapaciteten är 51 762 åskådare. Under det stundande fotbolls VM kommer det att spelas ett antal matcher, bland annat Serbien-Ghana som vi ska se den 13 juni.

Matchen var jämn och av derbykarraktär och det första försöket kom inte förrän i andra halvlek. I halvtid ledde Sharks men när slutsignalen ljöd hade Bulls vänt matchen och Bulls vann till slut matchen med 27-19.
Straffspark för Bulls, in emellan stolparna måste den...
Inkast för Sharks, notera mannen som kastas upp i luften för att ta emot bollen

Klunga om bollen som kastas in under spelarna

Över 50 000 åskådare
När alla vännerna gått hem...
/Stefan

Inga kommentarer: