tisdag 30 juni 2009

Kallaste natten!

Igår kväll vid 18.30 tiden gick strömmen i huset. Konstigt nog lyste det hos alla grannarna och det var inte jordfelsbrytaren eller någon av säkringarna som hade gått. Jag ringde till elbolaget och de trodde att det var fel på en av elkablarna till huset, de skulle skicka någon inom 4 timmar.

Potatisen och grönsakerna i ugnen var i princip klara, det var bara köttet som skulle stekas, så jag satte igång grillen istället. Eftersom barnen var rätt hungringa åt vi grönsakerna först och köttet en timme senare. Sedan klädde vi på oss varmt (jag hade joggingkläder, barnen hade pyjamas och morgonrock), letade rätt på alla filtar och gick och la oss strax efter 20:00.

När jag vaknade vid 6-tiden i morse var det iskallt och strömmen hade inte kommit tillbaka än... Som kallast visade termometern att det hade varit 10 grader inomhus och 1 grad utomhus. Jag ringde min kollega Mats och frågade om han kunde komma och hämta oss, eftersom jag inte fick upp vår eldrivna garageport. När Mats kom undrade han om jag möjligtvis hade någon strömbrytare utomhus. Vi har en inomhus och jag trodde inte att man kunde ha två strömbrytare, men det hade vi. Så några minuter efter att Mats kom, hade vi ström igen. Vilken lättnad även om det kändes lite snopet. Typiskt att sådana här saker ska hända när Stefan är borta!

3 kommentarer:

Stefan Zetterlind sa...

Jag är inte säker på att jag hade fixat det heller...
(tillbaka på land)
Stefan

Anonym sa...

Vilken tur att det löste sej smidigt till slut! Här är det hur varmt och klibbigt som hellst idag, ingen risk att vi fryser. Åskvärme. Vill också passa på att gratulera dej på namnsdagen Miriam. Kram /Charlotte

zetterlinds sa...

Tack, Charlotte! Skönt med värmen, hoppas den håller i sig fram till augusti när jag kommer.
Miriam