torsdag 18 juni 2009

Dinosaurie i 3D

Jag har precis lämnat Tyra på skolan och åkt hem igen för att vänta på en leverans av lampa och element från en annan svensk familj, som åker hem i dagarna. De ska komma kl. 9.00, men man vet aldrig i Afrika... Ivar är kvar hemma, jag lämnar honom när jag åker till jobbet. Skönt för honom att få en liten sovmorgon. Vår maid jobbar idag, så han kunde stanna hemma med henne medans jag lämnade Tyra.

Igår kom Tyra hem med ett dinosaurieprojekt, som hon får 2 veckor på sig att göra. Hon ska bygga en påhittad dinosaurie på minst 50 cm! Valfritt material och design. Sedan ska hon skriva en beskrivning av dinousaurien, vad den äter,var den bor, egenskaper, storlek m m. Papier maché är en idé, men jag har ingen aning var man köper tapetklister i det här landet, jag har inte sett tapeter någonstans heller... Idéer och förslag tas tacksamt emot! Under tiden har jag bett Tyra rita upp hur dinosaurien ska se ut och beskriva dess egenskaper, så vi inte tänker helt olika och jag hinner fundera på hur vi ska gå tillväga.

Så här ska den se ut, enligt Tyra. Den ska vara blå.

Senare i eftermiddag ska vi ha avskedsfest på jobbet för min företrädare, som flyttar hem till Sverige igen. Tråkigt att så många som vi lärt känna flyttar hem, men det hör väl till utlandslivet.

7 kommentarer:

Stefan Zetterlind sa...

Wow Tyra Tyranosaurus Rex inte illa, pröva endera motsvarande potatismjöl med stärkelse i eller smält geleråttor och använd som klister. Kan vara en idé men har aldrig prövat vare sig det ena eller det andra....
puss Pappis

Granatherna sa...

Hej,
Erik brukar använda toarullar och kartongdelar och massor med tejp. Det brukar kunna bli en del fina alster både dinosaurier och mammutar och annat.
/Johan&Co

Liv-Bente Nilsson sa...

Hej Tyra - trolldeg kan man göra mycket av. Jag googlade på recept och här kommer några. Lycka till och när de är klara kan du måla dom. Vill du ha "hår" använder du en vitlökspress.
Hälsningar Liv-Bente
RECEPT
Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.

Alt 1
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

Alt 2
2 dl vatten
1½ dl salt
4 dl mjöl

Lös saltet i varmt vatten. Rör i mjölet och knåda ihop till en smidig deg. Torka figurerna i 100 grader i ugnen i minst 2 timmar. Låt figurerna sedan torka i rumstemperatur i minst ett dygn.

Anonym sa...

Hej hopp! Läste om Tyras dinosaurie-projekt. Jag är osäker på om det går att torka så stora bitar av saltdeg, men jag har å andra sidan inte provat. En möjlighet är annars att sy och fylla med vadd och kanske lite ståltråd för stadgan. Julia syr en massa små figurer just nu och det går bra för hand också. Lycka till! Hälsa Stefan att det vore kul om han hörde av sig. Vi är hemma! ANnette

Anonym sa...

Hej !

Hoppas ni hittade några röda söta jordgubbar!
Vad roligt Tyra att göra en dinosaurie. Hönsnät är fantastiskt material särskilt när man ska göra något större, lätt att forma efter din ritning du gjort. Kan sedan använda tyg och linda runt.
LYCKA TILL !!! Vi får väl se en bild när den är färdig och vilket material som du använt?

Här i jönköping skiner solen och det är ett högtryck på väg in !!!

Kram till Er alla
/Harriet

zetterlinds sa...

Ja, Tyra nu har du fått massor med förslag. Hoppas att du berättar för oss hur det har gått...och gör den inte för liten ;)
/Pappis

Myralo sa...

Tack för alla bra tips!! Nu har vi lite fler idéer. I helgen ska vi ut och shoppa material, så får vi se vad som finns... Hemma hade man ju vetat var man hittar hönsnät, tyg, vaddmal, men här har jag ingen aning.