måndag 8 mars 2010

Högt uppsatt besök


I helgen fick vi besök av en s.k Rain Spider. Jag tror inte om det beror på att det har regnat den sista tiden utan på grund av att det faktiskt finns relativt många av dem omkring oss. Den lär vara ofarlig för människor. Första gången vi såg en sådan var en som vi hittade i trappen. Som vanlig nojig svensk blev man lite lätt panikslagen och fram kom damsugaren. Damsugaren gick upp i varv eftersom spindeln fastnade i suget. Men jag visste då inte vad det var för spindel så jag lät den suga en stund och till slut sa det plopp och den åkte in i maskinen.

Den andra som kom på besök, kom en mörk kväll när Miriam satt och läste för Ivar som plötsligt tokskrek och det satt en på väggen i hans rum strax innan han skulle sova... Då hade vi lärt oss vad det var för en spindel och jag kunde via en glassburk avlägsna den från huset, och sedan släppte jag ut den i trädgården.

Ja, ja, spindeln på bilden satt i taket på verandan och denna gång tittade man till och sedan lät vi den vara. Den satt stilla några timmar för att på morgonen när vi vaknade var den borta. Storleken på denna spindel är ungefär som en större handflata.
/Stefan

För er som vill läsa mer om dem, klicka på länken nedan från Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rain_spider

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den fina spindelbilden, ni vet ju att jag tycker om dem, dessutom är den bra för att bli av med ovälkomna småkryp. Martha

Anonym sa...

Fiendens fiende är din vän
/Anderslilya

Anonym sa...

Hej !

STOR som en handflata !!!
Uhaa då...
I Jönköping lyser VÅRSOLEN på en klarblå himmel och det är takdropp o vårkänslorna börjar komma.

Ha det gott !
/ Harriet

Lyxhustru sa...

Å, fyyyy! Jag är otroligt glad över att jag inte har sett nån sån i våra trakter!
/Lindah

Anonym sa...

Nära en avbokning av stundande resa till er ... urgh hatar spindlar! /malin :-)

Stefan Zetterlind sa...

Ja, de är onekligen lite äckliga... Malin, de vi har haft har kommit i slutet av regnperioden, (mars-april)!

Andrea sa...

Zum Glück haben wir nicht die Bekantschaft solcher "Mitbewohner" gemacht...

Andrea sa...

Zum Glück haben wir diese "Mitbewohner" nie kennen gelernt!!!

Anonym sa...

Zum Glück haben wir diese "Mitbewohner" nie kennen gelernt!
Andrea