onsdag 3 mars 2010

Far och flyg....

Jag har under en längre tid funderat på att göra ett inlägg om fåglar som vi sett. Här i Sydafrika finns det en mängd olika fåglar som vi sällan eller aldrig ser i Sverige av naturliga skäl. Vad jag har förstått, obekräftat, är det endast staren som flyger hela vägen mellan Sydafrika och Sverige. Hur som helst så kommer här en bråkdel av de fåglar vi sett och som finns i arkivet... Jag vill också påpeka att jag inte är någon expert så är det sakfel så får ni gärna rätta men det jag skriver är som jag uppfattat det... Jag har kikat lite i en bok som vi fick när vi flyttade hit av Birgitta och John våra närmsta svenska grannar, men även vad man hört på safari m.m.
/Stefan
Hamerkop är en sjöfågel som finns över hela södra afrika. Formen på huvudet har gett upphov till dess namn, hammarhuvud. Jag tror att namnet som det står skrivet kommer från afrikaans.
African Fish-Eagle; namnet säger det mesta, otroligt vacker
European Roller, en fågel som gillar att sitta i träd. på stolpar och dyker ner för att plocka en insekt eller två. Gillar öppen savann eller gräsområden med många buskage. Kolla in taggarna på grenen som den sitter på.
En "Woodland King fisher" Kan äta både insekter och mindre möss. Låter gärna "Kritirr" Som namnet påpekar håller den till i skogsområden den bygger sina bon i träden i håligheter.
White-Fronted Bee-eater, en liten insektsätande kanalj som sitter och tittar upp i lufter efter förbipasserande insekter och snabbt attackerar underifrån. Den bygger nästen i sandbankar och plockar sitt byte gärna över vattnet.
Här landar en gam som här kallas White-backed Vulture. Som jag har förstått det finns det 5 olika arter i Sydafrika vara denna är den vanligaste. Vi detta tillfälle såg vi fyra olika arter samtidigt.
. Två olika Tawny Eagle varav den undre går in för landning. Finns i olika färgnyanser. Den äter det mesta av smågnagare och småfåglar, men även från as.
Southern Yellow-billed Hornbill en liten kanalj, och tyvärr är detta exemplar allt för intresserad av människornas mat vid en av rastplatserna i Krugerparken... Hornbill-fåglarna är annars kända för sina vackra näbbar. En annan släkting återkommer nedan...
Sothern Ground Hornbill. Denna fågel lever i huvudsak på marken men kan flyga och sätta sig i träden. Om jag inte missminner mig så tar det 7 år innan den lägger sitt första ägg och då endast ett i taget. Med andra ord är denna fågel mycket känslig för störningar.
En vanlig rackare nästan som en skata. Cape Glossy Starling...
Burchell´s Coucal, bilden tagen i St Lucia Wetlandpark i december. Fågeln lever huvudsakligen i kustområdenamen och även i sydöstra Sydafrika. Kanska skygg och kryper genom vegetationen på jakt efter sniglar och insekter men även andra småfåglar och möss kan smaka... Denna sitter och torkar sig efter ett eftermiddagsregn.
African Pinguine, eller Åsnepingvin som jag tror den kallas. Lätet låter precis som en åsnans läte. Bilden tagen söder om Kapstaden på väg ut mot Godahoppsudden där det mest kända stället för att se dessa lustiga fåglar finns i Simons Town. Den enda arten på det afrikanska fastlandet i vilt tillstånd.

3 kommentarer:

Familjen Samuelsson sa...

Vilka fina bilder! Håller du på att skola om dig till fotograf?

Jennie Wincent sa...

Du är helt otrolig fotograf. Jag är nöjd med vår lilla digitalkamera men jag tror inte det bara är kameran som gör motivet så bra.

Har du någon bild på "king of six"? Den där lilla rackaren med svans. Det är min favoritfågel.
Kram/ Jennie

Stefan Zetterlind sa...

Nej Emilia bara en hobby. Jennie jag är inte säker på vilken du menar men en bild har jag lagt upp på facebook med en svans. Tror att de kallas för Widow bird.
Kolla länken; http://www.facebook.com/?ref=home#!/photo.php?pid=30563713&id=1402219377