torsdag 19 november 2009

Vad har hänt?

I morse kom jag tillbaka till Sydafrika efter en 3,5 dagars visit i Sverige. Jag kunde knappt tro mina ögon (trots att jag blivit förvarnad), men det dåliga Svenska vädret hade följt med till Sydafrika. Det är kallt och regnar och är mycket grått! När jag lämnade Sydafrika i lördags kväll var det strålande sol och 30 grader varmt, mycket konstigt.

Jag brukar kunna sova rätt bra på planet, men inatt kändes det som om varje gång jag hade somnat, blev det turbulens och hela planet började skaka. Som om det inte räckte med det dåliga vädret och den dåliga sömnen, åkte jag även fast i tullen. Tulltjänstemannen såg min Nespressomaskin och ville genast se kvitto samt kvitto på mina övriga inköp. De kvitton jag hade i plånboken uppgick till motsvarande 3500 Rand och man får inte föra in saker för mer än 3000 Rand. Jag lyckades dock förklara för tjänstemannen att man måste ha rätt att köpa godis till sina barn och att det inte bör räknas in i de 3000 Randen, vilket han faktiskt höll med om. Tur att han inte tittade i min resväska och såg alla julklapparna....

Efter en snabbdusch hemma, satt jag sedan i möte större delen av dagen och ikväll hade vi luciaövning! Imorgon ska vi svenska expats med familjer gå luciatåg på jobbet. Vi hade tänkt att ha luciatåget ute, men med det vädret som är nu, får vi väl se vad vi hittar på imorgon. Anledningen att vi har Luciatåget såhär tidigt är att en min kollega, Mats, flyttar hem nästa vecka. Mer om Luciatåget imorgon...
Miriam

2 kommentarer:

Lyxhustru sa...

Oj, jag visste inte om att det finns en max-gräns för hur mkt man får ta in i SA..! Vart kan man läsa om den regeln? Är lite orolig, eftersom vi ska till Sverige över jul, och det blir säkerligen en hel del prylar, mat och godis tillbaka ner hit...

Mvh
Lindah

zetterlinds sa...

Hej Linda!

Det visste jag inte heller! Jag kommer definitivt inte att skylta med nya varor i inköpskassar i fortsättningen! Se bara till att ta bort lappar m m på dyrare inköp, så att de inte ser att det är nytt!
Miriam