torsdag 26 november 2009

Intressant dag

Igår hade vi en intressant dag. Ett av min svärfars många intressen är som flera av er känner till avel av rasduvor. Det är alltså inte fråga om brevduvor utan duvor som har ett visst utseende och karraktär. Hur som helst finns det internationellt sett en stor gemenskap med bra sammanhållning. För 30 år sedan besökte Miriam och hennes familj Sydafrika och kom då att träffa en duvuppfödare. Igår hade vi bestämt träff med honom då han bor cirka en halvtimmes bilresa från oss. När vi väl hade hittat fram bodde manen på en estate med flera hästgårdar. Han berättade att vi skulle åka till en annan man. När vi kom dit visade det sig att den mannen hade cirka 1200 duvor av 180 olika raser... Han var ett riktigt orignal. Han la cirka 900 000 SEK på sin hobby varje år... Efter detta besök åkte vi tillbaka till svärfars bekant. Jag frågade lite försiktigt om han också hade 1200 duvor. Han försökte lugna mig och sa att han bara hade cirka 700 stycken... Nu är jag ingen expert men det verkade som om båda var kunniga inom området och mannen med 700 duvor hade det betydligt fräschare. Bilderna är från några av hans duvslag...

I kväll har vi varit på Prize Giving Cermony på Tyras skola mer om detta i morgon... ;)

1 kommentar:

Christoffer sa...

Det upphör aldrig riktigt att förvåna mig vilken variation det är på folks hobbys och hur passionerat man ger sig in i det!

Jag var på sk Storm chasing i somras och det är en hobby med en otrolig mängd sanslöst passionerade aficionados som åker i följe runt USA i jakt på tornados och stormar.