torsdag 12 november 2009

Street smart

Street smart är ett begrepp som vi har fått intutat i oss. Att vara street smart handlar för oss egentligen om att inte vara rädda för att gå ut men att man håller uppsikt och har lite koll på omgivningen samt att man undviker att försätta sig i olika situtationer. Jag har tidigare skrivit om de många olika försäljarna som står vid signalljusen i trafiken och som försöker med alla sorters knep sälja allt mellan himmel och jord. Idag var det en kille som ställde sig utanför mitt bilfönster och började vifta mot mitt högra framdäck (som om det var något fel med däcket), allt för att jag skulle öppna fönstret och sedan köpa hans ryggsäckar föreställande Svampbob fyrkant... Saken hör till den att jag hade ett antal barn i bilen, vilket han proffesionellt noterade. Om jag öppnade fönstret? ...not!
.
Idag landade svärmor och svärfar (Martha och Börje) på flygplatsen. I god tid som vanligt stod jag och Ivar utanför och tog emot dem i ankomsthallen stressade över att det varit fullt i parkeringshuset och att vi väntat 20 minuter på en man som lastade ur sin kvinna, barn och barnvagn för att sedan åka och lämna sin plats till oss. Efter ompackning av deras väskor hemma så bar det i väg för att hämta Tyra på skolan och sedan i väg till Pretoria och svenkundervisningen. Martha och Börje flyger till Kapstaden på lördag morgon. Under tiden som Tyra och Ivar hade svenska så tog vi andra lilla Pretoriaturen till Union Buildings. Helt klart är att våren är över och sommaren har gjort sitt intåg, vilket visade sig då nästan inga Jackarandaträd hade kvar sina lila blommor. Uppe vid Union Buildings finns ett antal bord som säljer afrikanska sovernirer. I stället för att shoppa vid något trafikljus med någon som man inte har koll på så kan man vara lite street smart och handla utanför parlamentsbyggnaden där det finns övervakningskameror, vilket gör det säkert och tryggt att plocka upp plånboken. Martha shoppade lite sovernirer och blev kompis med kvinnan som sålde. Tyvärr lyckades inte prutningan av vykort...
/Centurion Daily...
.
Sovernirshopping utanför Union Buildings
.
Den nöjda försäljerskan med det stora dollargrinet!

1 kommentar:

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra