onsdag 20 oktober 2010

Tillbaka till våren


Efter en relativt tung hemresa kom jag tillbaka till Centurion igår morse. Det som slog mig var att det ändå blivit så grönt på buskar, träd och gräsmattor. Än en gång lyckades jag få med mig lite svenska delikatesser och mat som fanns på önskelistan från Miriam och barnen.

Redan i förra veckan landade familjen Ljungberg från Jönköping och de har i fem dagar varit i Kapstaden. De landade åter i Johannesburg igår kväll och jag hämtade dem på flygplatsen. Deras landning blev lite dramatisk eftersom regn och åskoväderssäsongen dragit igång. Trots att de var framme i Johannesburg i tid fick de inte landa på grund av det kraftgta ovädret. Till sist fick de beskedet att de skulle landa eftersom bränslet började ta slut och eftersom hade de cirkulerat runt en halvtimme i luften. När de väl var nere försäkrade piloten att de landat på rätt flygplats och passagerarna började spontant att applådera...

Idag blev det en liten tur till Lejonparken igen och nu hade de två små söta hyenaungar från en "Striped Hyena", vilken vad jag förstår inte finns i vilt tillsånd i Sydafrika utan mer i norra Afrika och delar av Asien. Söt är den i alla fall.
.
Jag passar på att lägga ut lite svenska höstbilder som utlovats. Trots att det var en tung vecka förra veckan var vädret strålande och kallt, vilket många av er känner till. Jag hann med att träffa i huvudsak familjen mellan sjukhusbesöken och några snabbfika med kompisar samt att ta några prommenader med min tunna vindjacka...
.
Fyrisån i Uppsala
.
Riddarfjärden, Stockholm

Bonnierhuset sett från Kungsholmen

Strimmig hyena valpar
.
Slapp lejon unge 5 -6 månader gammal

"Paw"

Inga kommentarer: