onsdag 27 oktober 2010

CSN vs. SARS

Detta skulle kunna vara förkortningarna på en landskamp i vilken idrott som helst. Tyvärr är det en eftersträvan av två myndigheter att följa sina givna regler. Men vad gör man som enskild när man hamnar mellan två system? Detta grubblade jag på under de 7 timmar som jag ägnade åt på 4 olika SARS (South African Revenue Service) kontor igår. Anledningen är att CSN vill att jag ska styrka att jag i Sydafrika inte har någon inkomst, vilket kan vara vettigt. Problemet är att eftersom jag inte har något arbetstillstånd är jag heller inte registrerad som skattebetalare och då kan jag ju inte få något intyg från SARS att jag inte betalar någon skatt och framför allt inte arbetar, för jag finns ju inte i deras system, ööh...eller? De kan framför allt inte styrka att jag inte har någon inkomst för vad vet de om detta? Men kanske kunde jag få ett litet brev om att jag faktiskt inte finns i deras system? Nepp, gick inte efter som jag som sagt inte finns i deras system...

Okej då tar vi det den andra vägen. Hos CSN:
Stefan: Jag har brev från min Miriams arbetsgivare som intygar att jag är medföljande, kopia av mitt pass med SA-uppehållstillståndet där det framgår att jag är förbjuden att arbeta, kopia av Miriams pass som visar på skillnaden att inneha ett arbetstillstånd. Det borde väl räcka?
CSN: Nej det räcker inte, pröva och vänd dig till SARS....

Är det någon som har lösningen hör gärna av er...

To be continued...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du får väl kontakta en skicklig advokat som kan hjälpa dig! ;-)
//Larsy

lyxhustru sa...

Man bli ju så trött på csn! Jag har EXAKT samma problem!! Ska försöka tjata ut csn, få se hur det går...
Hör av dej om du hittar en lösning! =)
/Lindah