måndag 21 juni 2010

Man sugs med...

I torsdags landade jag, Tyra och Ivar i Stockholm. Precis som förra året slogs man av den prunkande grönskan man möttes av. Jag kan inte säga att det är så mycket bättre väder här i Sverigen på dagarna än i Sydafrika men kvällarna är underbara och nätterna betydligt varmare. Strul var det med resan också. När vi kom till flygplatsen fanns vi inte med på bokningslistorna och de sa att vi var avbokade. Konstigt nog höll jag i en biljett som uppvisades där platserna var confirmerad. Efter mycket om och men checkade de dock in oss trots att planet som de sa var överbokat. Man undrar ju hur de kände sig som inte fick åka med... Bilden är från tågtunneln på flygplatsen i Zurich

Vi har i huvudsak träffat släkten och tagit det lugnt. I helgen var vi ute på Värmdö utanför Stockholm , där övernattade vi hos min syster och besökte deras sommarnöje. Anton, kusinen, fyllde 12 år på lördagen och uppvaktades med jordgubbstårta och presenter på söndagen. Dess förinnan hade vi följt prinsessbröloppet via TV:n. Efter att ha sett alla sydafrikanska flaggor den senaste tiden och deras nationalism blev man lite stolt över Sverige och det, i mina ögon, fina bröllopet där folk viftade med flaggor och var glada. Man sugs helt enkelt med i den nationella yran. Lite golf blev det också i helgen (trots att jag tänkt mig 5 veckors ledighet...) och Tyra och Ivar fick dra upp en mört som vi snart slängde tillbaka i sjön. Nu på torsdag åker vi via Linköping till Jönköping där midsommar ska firas sedan drar vi vidare till Blekinge...

Kusin Anton nybliven 12-åring

En trött Ivar (med hunden Stella) som inte riktight har hittat dygnsrytmen i det kvällsljusa Skandinavien

En klassisk Stockholmssyn på sommaren

2 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

Blekinge?? Var? När?
Vi är i Blekinge nu och sex veckor framåt. Närmare bestämt på Aspö i Karlskrona skärgård.
Visst är det härligt med det gröna och med ljuset!

Anonym sa...

Hej Stefan!
Jag httade inte numret du sa att jag kunde ringa på så jag hoppas du läser detta.
Det skulle vara jättekul att träffa er när ni kommer till Jönköping. Julia vill så gärna träffa Tyra. Vi kommer att ha en familj från Stockholm hos oss från torsdag eller ev. fredag fm men ni är jättevälkomna ändå. Säg bara en tid som passar er så är ni välkomna. Du kan ringa oss hem 343499 eller på min mobil 070-6048434. Kram Annette