torsdag 3 juni 2010

Kallt!

Nu är vi inne i juni och det är den första vintermånaden i Sydafrika. Det märkliga är att det har blivit betydligt kallare de senaste 3 dagarna och vi har haft 2 frostnätter. När jag har kört hemifrån på morgnarna har termometern i bilen visat på 3-5 grader (och Tyra som bara har knästrumpor till sin uniformskjol). På dagen har det varit soligt och uppemot 20 grader. Egentligen borde man vara utomhus på dagarna, men den lyxen har jag inte. Huset och kontoret blir tyvärr aldrig riktigt varma. Husen här har bara englasfönster och det är stora springor överallt. Många sydafrikaner går med jackor på inomhus, som de sedan tar av när de går ut!

Det är tur att vi har våra elektriska lakan, annars hade jag frysit ihjäl! De senaste 2 nätterna har jag vaknat av att jag frysit, snart är det dags att sova i fleecen igen, för det kommer att bli ännu kallare framöver. Däremot snöar det väldigt sällan här (vart 10:e år), eftersom det inte kommer någon nederbörd under vintern.
Miriam

1 kommentar:

Gabriella Kruger sa...

Brrrr! Vi har haft det lite kyligt men inte sååå kallt! Som kallast tror jag vi haft +13 en natt. Men som sagt var inne blir det kallt och rått.