torsdag 7 januari 2010

Tillbaka i verkligheten

Stefans syster, Gunilla, med familj åkte hem igår och vi hoppas deras resa gick bra trots den långa mellanlandningen på 14 timmar i Frankfurt!

Jag började jobba igen i tisdags och igår var det inte någon helgdag i Sydafrika, jag har alltså hunnit jobba 3 dagar redan. Som ekonom är början av januari en ganska hektisk tid, eftersom det är då boksluten görs. Än så länge är det rätt lugnt för min del, men nästa vecka lär bli desto värre. Noah och Axel börjar dagis på måndag den 11:e och Tyra och Ivar börjar skolan onsdag den 13:e januari, så nästa vecka är vi alla tillbaka i vardagslunken.

I morse hängde Tyra, Ivar och jag på låset till Skoluniformsshopen när de öppnade 08:00. Som tur var, hade jag samlat ihop alla uniformsdelar från förra året, och låtit Tyra och Ivar prova dem, så jag visste vad som kan användas i år igen, vad Ivar kan ärva av Tyra osv. Det var ändå en hel del som behövdes handlas nytt och slutnotan slutade på ca 2000 kr. Då köpte vi ändå inte vinteruniformsdelarna, dessa får vi komplettera med till hösten (april).

Skolmaterialen måste vi också stå för själva. Förra året sprang Stefan omkring i en massa kontorsaffärer för att köpa skolmaterialet, men i år har skolan skött inköpen centralt och så fick vi köpa färdiga set à 400-500 kr per barn. Nu återstår bara att kolla alla skorna (vita gympadojor och bruna finskor) och att märka upp alla kläder och allt skolmaterial, sedan är barnen redo för ett nytt läsår.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med vardag igen :-) Eller hur?
Satt igår och försökte uppdatera mig på era strapatser över jul ... det blir ju att man missar endel när man själv är ledig! Har haft en underbar julledighet med häftiga snölandskap och även mycket fina isar inledningsvis :-) Det snöar just nu lappvantar och är si sådär -12 grader - hur häftigt mycket snö som helst. Om ni är hemma i helgen så kanske vi kan skypa och prata resa? Massor av gott nytt år kramar till er alla. /bergengrens

Miriam sa...

Tack för en trevlig skypestund! Verkligen otroligt mycket snö på Bymarken!