tisdag 1 december 2009

Wetlands

St Lucia är en liten by med en befolkning på 600 personer, men i högsäsong (dvs fr o m nästa vecka och till andra veckan i januari) invaderas byn av flera tusen turister.

Innan vi åkte hit, berättade mina kollegor för mig hur varmt det är i St Lucia i december och att det knappt går att vistas utomhus mitt på dagen. Jag har därför packat nästan uteslutande varma kläder. När vi kom igår eftermiddag regnade det och i morse var det mulet och runt 20 grader.
Vi bestämde därför att vi skulle börja dagen med att åka till en krokodilpark. Parken var mycket välsköt och det fanns massor med krokodiler av olika sorter och storlekar.
inget drömmjobb precis...


Efter lunch strosade vi lite i marknaden, som ligger på huvudgatan i St Lucia. Martha (mormor) kunde äntligen inhandla sin efterlängtade afrikanska trumma och Emma och jag köpte tuffa tabletter. Innan vi åker tillbaka till Centurion, ska jag inhandla några ananaser.

På seneftermiddagen tog vi en båttur i St. Luciadeltat. På pogrammet stod flodhäst- och krokodilspaning. Vi fick se väldigt många vackra fåglar och massor med flodhästar. Vi såg även 2 krokodiler på avstånd och fick veta att det var lite för kallt för krokodilerna idag. Sedan började det att regna och eftersom båten var öppen i sidorna, regnade det in ganska mycket och vi blev både kalla och blöta. St. Lucia Wetlands har verkligen levt upp till sitt namn idag!

Svårt att tänka sig att flodhästen är det däggdjur i Afrika som dödar flest människor.

Inga kommentarer: