måndag 14 december 2009

DSTv

Japp då efter 11 månader har vi nu fallit. Idag kom installatörerna och kopllade i hop boxen med parabolantennen på taket. Vi har sedan ankomsten till Sydafrika i huvudsak förlitat oss på Internet som informationskälla om landet. Att det idag trillade in 300 kanaler kommer nog inte att förändra detta i stort. Innan man hinner lära sig vilka progran man ska titta på lär vi väl vara på väg härifrån. Några som blev glada var i alla fall barnen som nu har sommarlov (vilket i sin tur påverkar min egentid...) Om det finns något bra med att barnen tittar på tv är väl i så fall att de får höra än mer engelska. I utbudet finns bland annat ett 10 tal sportkanaler med viktiga sporter såsom rugby, cricket osv.. så om jag inte lär mig hur man spelar cricket nu kommer jag nog aldrig att göra det... jag ska i alla fall försöka eftersom det var en målsättning innan vi reste.

Gårdagskvällen var riktigt lyckad, "trots" att det "bara" var cirka 150 svenskar... Vi började med en silltallrik och sedan blev det lite småvarmt, där skinkan var helt ok , men inte absolut toppklass. Att sedan ris á la maltan var varm med ananas gjorde ingenting för fruktsalladen var utomordentlig. Till kvällens fest hade barnen som går på svenskaundervisning, både i Johannesburg och Pretoria, övat in ett program. Resultatet var ett luciatåg med cirka trettio barn. Vi var naturligtvis majoritetsägare med fyra deltagande barn! En lyckad kväll och en trevlig fest. Känslan var dock mer midsommarlik än jullik. Hur vi nu ska få till en ordentlig julstämning återstår att se. Det verkar i alla fall som om att "julhetsen" här är betydligt mildare här än någon annanstans jag varit, om man inte räknar Philipinerna 91 då förstås...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !

Här i Jönköping har vi ÄNTLIGEN fått vitt på marken. Just nu vräker det ner snö och vi hoppas att vi får en vit Jul!
Tomten kan ju då ta släden i år...

Jul kramar / Harriet