lördag 19 december 2009

Sommartider

Stefan syster, Gunilla, med familj kom till Sydafrika i torsdags förmiddag. De har redan hunnit shoppa lite, gå på behandlingar, bada och bränna sig i solen. Det är riktigt varmt nu och solen är mycket stark. Hög solskyddsfaktor är det som gäller. Själv har jag dock inte bränt mig, eftersom jag tillbringar dagarna inne på ett nästan tomt kontor.

Den stora semesterperioden har börjat här i Sydafrika. Många gick på semester för en vecka sedan och resten gick på semester i samband med helgdagen i onsdags. På ekonomiavdelningen är det dock halva styrkan kvar, eftersom det är en hel del som behöver göras innan årsskiftet. Själv ska jag arbeta till den 23 december. Sedan är jag ledig fram till den 6:e januari. Skolan stängde den 3:e december och dagis den 11:e december. Det är mycket sommarkänsla med andra ord, men julstämningen är det lite sämre med.

I morse åkte kusinerna till Krugerparken och vi har en helg för oss själva. Nu på förmiddagen ska jag bara slappa, ligga vid poolen och bada lite. I eftermiddag är vi bortbjudna och imorgon ska jag slå in julklappar, lägga in sill och baka om det inte är för varmt. Det är inte speciellt lockande att baka när det är över 30 grader ute... Det finns inlagd sill att köpa här, men jag tycker inte att den ser speciellt appetitlig ut och den är ganska smaklös. Istället har jag släppat med inläggningssill i burk i kylväska från Sverige, för det går ju inte att fira jul utan sill! Laxen och prinskorvarna hade Gunilla med sig i resväskan nu.
Miriam

Inga kommentarer: