onsdag 9 september 2009

Proteamöte

För er som aldrig varit på ett proteamöte är det fullt förståeligt. Är det så att du är man så är sannolikheten än mindre att du varit på ett. Jag vet inte hur det varit historiskt sett men men så är det i alla fall i den grupp kvinnor (och jag) som är av skandinavisk härkomst och boende i Pretoria området som träffas hos varandra med jämna mellanrum för att utbyta ideer och tips på vad och var eller hur saker finns att få tag på, eller att man bara träffas. Jag är i alla fall den ende mannen som är inskriven i gruppen just nu (om man inte räknar med Felix som ännu inte fyllt 1 år). Vi var idag 12-13 stycken varav en kvinna från Danmark och resten svenskar. Ibland är det bara kul (och gott) att bara träffas och ibland får man något supertips. Idag fick jag tex reda på att det finns en tysk slaktare som kan fixa julskinkan och till och med garnera den om man så vill. Tydligen anlitad av svenska ambassaden vid något tillfälle. Men det är klart, när samtalsämnena glider in på vart man kan gå för att göra sina naglar eller var den bästa hårvården eller liknande finns känns det inte lika inspirerande (det är då jag går och tar mer mat eller en kaka). Jag tror att Miriam skulle ha mer intresse av just dessa aktiviteter. Hon berättade just att hon ska göra en ansiktsbehandling på lördag, vilket hon får berätta mer om senare. Inte för att jag har något emot det men kanske mer för att jag inte satsar på just dessa grejer själv...

En sån här grupp är säkert inte ovanlig och för de som bor utomlands under längre perioder säkert mycket viktig. En kvinna har bott i Sydafrika i 12 år. Gruppen blir då naturligtvis extra viktig för att hålla kontakten och liten koll på vad som händer i Sverige. Till sist, tack Helena för de goda bullarna och den goda kycklingsoppan!
/Stefan

Inga kommentarer: