torsdag 3 september 2009

Hur tänker de?

Idag har jag kört Tyra och Ivar till svenska skolan i Pretoria. Ivar skulle om han bodde i Sverige börja i förskoleklass detta läsår så det var hans första gång.

Mellan Pretoria och Johannesburg håller man just nu på att bygga ett snabbtåg. Tanken är att det skall vara övervakat och säkert för alla att åka med. Från vår förort ska man kunna ta sig till de mest kända shopingmallen på ett kick sägs det och man ska kunna ta sig till de centrala delarna av Pretoria och Johannesburg (om man nu skulle vilja det). Från början var det tänkt att det skulle stå färdigt till Fotbolls-VM nästa år i juni. Tanken är god och behövlig men de kommer aldrig att hinna... Det paradoxala just nu är att det är tågbygget som orsakar mest trafikstörningar i vårt område då de bygger viadukter över motorvägarna på flera ställen och spärrar av flera körfält.

Vid varje stoppljus står det för övrigt gatuförsäljare och de som helt enkelt tigger pengar. En vanlig syn kan vara de som ledsagar en blind som håller upp en sliten kopp frågan är om de är blinda eller inte. Sedan finns det de som håller upp en skylt med texten "Gud välsigne dig-Jag ber hellre om pengar än stjäl" och så tittar de argt in i bilen på en. Värst är det med de mammor som sätter sig vid signalljuset och har sitt lilla barn med sig, oftas under 1 år så att det sitter relativt still eller i påsen på ryggen, inte ovanligt mitt i den gassande solen. Rekomendationerna är att inte ge något eller köpa något för att det skall få andra att ställa sig med sina barn.

Hur som helst när jag idag körde barnen och vi skulle åka hem hamnade vi i kö på en plats där det ofta blir stopp på grund av rusningstrafiken. Det är en lång raksträcka på cirka 6-700 m. Under hela denna kö formligen vimlar det av försäljare. Vad jag i det läget inte kan förstå är att den som är i slutet av den kösamlingen säljer exakt samma produkt som kanske 10 av de framförvarande försäljarna. När man kommer till slutet av kön så har man ju redan fått erbjudande att köpa samma leksak, sladd till cigarettuttaget, karta, posters eller frukter...min fråga är hur tänker de?
/Stefan

1 kommentar:

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack