söndag 29 augusti 2010

Inte bara lejon...

Efter att vi varit i Lapalala åkte vi som ni känner till om ni följt bloggen, till Marakele. Marakele är en nationalpark som är betydligt mindre än Krugerparken, men som ligger på lite närmare avstånd från där vi bor. Parken är delad av en väg som korsar parken. På ena sidan där vi övernattade finns det många olika sorters antiloper och zebror men också noshörningar. Lägerplatsen låg perfekt placerad i närheten av ett vattenhål. Det var ett öppet fält med cirka 200 meter till vattenhålet så på eftermiddagarna kunde man sitta och se djuren komma och avlösa varandra. När vi satte upp vårt tält såg vi att det fanns stolpar som ett slags staket, som i och för sig såg låga ut men vi tänkte att de håller i alla fall djuren borta något. När vi gick fram till "staketet" som vi trodde visade det sig att det bara var stolparna men ingen tråd. djuren kunde därför helt gå fritt inne bland tälten. Ett engelskt par brevid oss påpekade försiktigt att vi borde backa vårt tält ett par meter eftersom noshörningarna brukade gilla det gröna gräset där vi ville sätta upp vårt tält.
I den andra delen av parken fanns det även elefanter och lejon. Den delen är betydligt mer kuperad och inlägget på bloggen för ett par dagar sedan visar på toppen om cirka 1900 m.ö.h. Höjden i sig låter kanske inte så högt, men vårt tält var uppställt på cirka 900 meters höjd, vilket gav hänförande utsikter och en rejäl höjdskillnad på 1000 meter. Tyvärr såg vi varken elefanter eller lejon i parken, men ytterligare noshörningar och en mängd andra djur. Sydafrika har ett fantastiskt djurliv och det består inte bara av lejon och elefanter. Bilden ovanför visar en klippspringare. Det närmaste vi kom elefanter var två Rock Dassies som lär vara elefantens närmaste släkting... Efter två nätter åkte vi i fredags åter hemmåt, trötta men mycket nöjda!
En svartryggad Sjakal som Tyra hittade efter vägen.
. En spottningslista är nödvändigt för att hålla koll på vilka djur man sett!

Tyra och Ivar praktiserar Boerkulturen med campingstolar och friluftsliv.

En frekvent besökare. När barnen gick till toaletten fick man säga till dem att akta sig för strutsen!

På kvällen var det ganska mysigt att krypa in i tältet som vi lånat av en kollega till Miriam.

Sista morgonen hittade vi 5 stora noshörningar precis vid vägen. Som närmast var de bara ett par meter från bilen.

Tvillingbröder? Två Kuduhanar i alla fall

Vägarna i Marakele var inte särskilt bra med undantag för denna asvalterade väg som ledde till toppen där ett antal väderstationer och telemaster stod.
Klippspringare på 1800 metershöjd. De var som statyer helt orörliga och tittade ut över dalen nedanför.
En gammal bekant. Detta är en s.k. "Rock Dassie" och lär vara elefantens närmaste släkting.