torsdag 29 oktober 2009

Orolig



I söndags när vi kom hem från Krugerparken, låg det en elräkning i vår postbox. Elen har gått upp väldigt mycket sedan vi kom hit, och under vintermånaderna (juni-aug) har vi haft el- och vattenräkningar på runt 3000 rand per månad. Nu trodde vi att räkningen skulle vara lite lägre, eftersom det varit varmt i september och vi inte behövt ha elementen på någonting. Men, istället var räkningen på 5600 rand (för en månad)!

När vi studerade räkningen såg vi att elmätaren för avläsningen var satt till noll och att vi blivit debiterade för skillnaden mellan 94 000KWh (föregående månads avläsning) och 0 (eftersom elmätaren slår om vid noll vid 100 000). Jag ringde till kommunkontoret och berättade problemet och att berättade vad vår elmätare stod på i verkligheten. Killen jag talade med rådde mig att betala in vad vi brukar betala och att de skulle göra en ny avläsning nästa månad. När jag sedan frågade vad nästa månads avläsning skulle jämföras med, sa killen 0. Då frågade jag om jag kommer debiteras för ca 97 000 KWh. Ja, så blir det nog sa killen. Men hallå, hur kan man debitera en privatperson för 97 000 KWh för en månad. Ja, vi kunde ju alltid överklaga, tyckte killen och hoppas få tillbaka pengarna...


Vi tänker i alla fall inte vänta på att det dyker upp en ny räkning!! Vi har begärt hjälp från mitt företag att hjälpa oss i kontakten med kommunkontoret och det har redan skrivits brev. Vi får helt enkelt se vad som händer, men lite orolig är jag nog i alla fall!

Inga kommentarer: