torsdag 28 maj 2009

Election Day - European version


För Börje...


Igår var jag och Miriam och röstade på ambassaden i Pretoria. Miriam tog en långlunch så att vi skulle hinna. GPS:en beräknade resan till 15 minuter men den tog i realiteten 45 minuter pga av all trafik, vi hann dock. Ska jag vara helt ärlig så kändes det lite konstigt och jag var tveksam till att åka. Men när jag tänkte efter så insåg jag att det var det enda rätta att göra. Mäniskorna i detta land värderar sin rätt att få rösta mycket högt så varför ska inte vi också göra det? Vidare åt jag frukost med en person som jobbar på EU och som har bra kontakter i går. Efter som Eu är stor bidragsgivare i detta land har de många ingångar och han gav mig ett antal olika förslag som jag skulle tänka på till i September då vi kommer tillbaka. I huvudsak handlade de om olika organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter. Frukosten intogs på Irene Lodge i närheten av där vi bor. Där kommer även det Italienska fotbollslandslaget att bo under Federations Cup i Juni.




Glad europe lägger sin röst...

I övrigt har vi varit utan internet i två dagar och det finns nog få saker som är så stressande (men nyttigt)...eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Bäste Stefan,
Eu-valet är alldeles för viktigt för att tramsa till med frågeställningar om gurkors form och kondomers längd; (media måste för all del sälja sin begränsade del av sanningen). Jag är tacksam Ni deltog i EU-valet och åkte in till Pretoria för att rösta! Här deltar vi i valet för att utforma morgondagens Europa utifrån tidigare erfarenheter som vunnits, när man öppnar ögonen och ser att ex. vårt kära Rumänien idag vet hur många av minoriteten Romas man har där i landet eller just genom medlemsskapet förstått att de handikappade är viktiga och skall tas fram i ljuset och ges den omsorg de behöver. Frågorna i framtiden är många och säkerligen skall EU-parlamentarikerna tjäna skäligt, men frågorna om människans existens bränner till med tanke på om ingen bryr sig om klimatförändringen och att kakan faktiskt även i framtiden måste bakas innan den kan delas.
Kram /Börje