måndag 28 mars 2011

Det börjar ordna sig...

Idag blev det en tur till Soweto och SKY (Soweto Kliptown Youth). Ni som bidragit och känner till branden i januari vet vad det handlar om, och för er andra kolla länken i högerspalten där det står "Soweto". Idag tillbringade vi 4,5 timmar på Makro en lågpriskjedja á la Martin Ohlsson fast med ett betydligt större utbud. Anledningen till att det tog så lång tid var att SKY är registrerad som en "Non profit organisation" vilket gör att man kan få handla saker billigare om man har tur. I Afrika är byråkratin dock värre än någon annanstans och ingen vågar ta beslut. Efter alla sorger och bedrövelser med 15 olika managers och problem med mitt svenska VISA-kort lyckades vi dock få lite rabatt och kunde åka till Soweto för leverans. Idag köpte vi filtar, kuddar, lakarn, ett par gosedjur, speglar, klockor till väggarna och några mattor. Vi köpte också ett antal låsbara skåp med lås så att flickorna kan ha egna små fack för personligt bruk. Allt tog tacksamt emot. Tyra som "tog ledigt" för att vara med tyckte till om färger. Hon sa också vi måste köpa speglar, flickor måste ha spelglar, och så fick det bli! Vi väntar även på att ett antal våningssängar ska leveras, som centret kommit över begagnade. Det gäller att vända på pengarna. Men stort tack ska ni ha alla som bidragit så fantastiskt! För tillfället finns det en hel del pengar kvar, och eftersom vi kommer att flytta hem i juli ber jag er avvakta med era bidrag då jag sedan kommer att ha´svårt att organisera detta. Nästa punkt på listan som vi överväger att skaffa är någon form av belysning samt elektriska oljeelement till vintern, morgonrockar att värma sig och jackor för flickorna i vinter när det blir kallt. Som ni minns brann det mesta upp för dem i januari och redan i juni är vintern här med temperaturer ner mot noll på nätterna i helt oisolerade hus. De flesta flickorna saknar varmare kläder. Vidare rapport kommer senare. Här är TK och Tyra under tiden vi väntade i affären. Fyra fullastade vagnar blev det plus de fem stora låsbara skåpen som hämtas på fredag.
Bilen var till bristningsgränsen fylld.

Många hjälpte till att lasta av när vi kom till Centret.


Ovan, några av barnen i Kliptown.

Nedan, huvudgatan i Kliptown och bilder från området. Kliptown är en av de fattigaste delarna i Soweto, utan elektricitet eller vatten i kommunal regi. Ett fåtal kranar och elledningar underhåller 45 000 personer.


Efter en innehållsrik dag i Soweto tog vi den 60 km långa vägen hem i rusningstrafiken och jag blev stoppad av polisen, orsaken var jag pratade i mobiltelefon när jag körde bil, aj , aj , aj... Jag klarade mig dock genom att jag förklarade att jag var "gäst" i landet och att jag varit i Soweto för charity work...det fick polismannen att blidka sig samt att jag lovade att jag inte skulle göra om det... Jag hälsade honom sedan välkommen till Sverige...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbar Tyra och Stefan - ni är fantastiska allihopa! Kram vänner m. med familj.

Anonym sa...

Hej !

Vilket fantastiskt arbete ni gör !!!

/ Harriet