onsdag 12 januari 2011

Axel: - Noah det är vår dag idag...


...och vissst är det det. Idag var det dags för den nu traditionella skolstartsbilden. I dag börjar Noah och Axel i förskoleklass och stolta som aldrig förr fick de nu äntligen sätta på sig sina skoluniformer för första gången. Att få upp dem ur sängen var inga problem och det var första morgonen på länge som det inte var något smågnabb, utan att allt flöt smidigt! Miriam och barnen har ägnat flera kvällar åt att märka kläder och pennor, sudd linjaler muggar och pappersnäsdukspaket med mycket mera. Själv har jag varit runt i bokhandlar och affärer för att kunna pricka av allt som skulle inköpas i enlighet med skolans alla listor. Vi uppskattar att vi köpt saker till barnen för över 6000 kr och då har Ivar inte fått några nya uniformskläder utan han kan ha sina gamla. Att ha barn i skolan i Sydafrika är inte helt billigt. Lägg där till att Miriams företag betalar skolavgiften på över 16 000 i månaden för alla barn. Visserligen en privat skola men även vissa statliga skolor tar ut avgifter för att få verksamheten att gå ihop. Helt klart är att många av de fattigaste i townshipen och även andra har svårt att få ihop till skoluniformer, avgifter och allt som ska fixas till skolstarten samtidigt som det är en lagstadgad rätt att alla ska gå i skolan, vilket i och för sig är självklart tycker jag.

Nu har jag i alla fall återfått min frihet och huset är tomt. Nu ska jag sträcka ut mig på soffan och kanske gå och slå lite golf på driving ranchen i eftermiddag! Skönt att det blivit vardag :)

/Stefan
.
Alla barnen med ryggsäckar, lunchväskor och de obligatoriska hattarna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

All lycka till Noah o Axels skolstart
/Idris

Anonym sa...

Vilka STORA matlådor! Vad har de med sig (ha, ha). Hoppas de alla har haft en bra första skoldag och speciellt Noah och Axel. Elisabeth

Anonym sa...

Jag vill också spela golf i Sydafrika. Det är så svårt den här årstiden att hitta bollarna här hemma i Sverige. // Larsy

Miriam sa...

Stora matlådor, ja det är ett gissel att försöka hitta på nya saker att stoppa i dem. Larsy, det verkar ju som om du snart får spela golf i Sydafrika! Här är det grönt och fint efter allt regn, så inga problem att hitta golfbollarna!

Stefan Zetterlind sa...

Larsy,
Golfen är inte fantastisk just nu. Riktigt grönt gräs, vilket ger hög ruff och vissa delar av banan är rejält slitet av allt regnande och översvämmningar. Men det är klart kul är det :)
/Stefan

Fru Björnsson på ön sa...

Här på ön har vi oxså skoluniform-bra tycker jag, här tar man med små papperspaket med ris som man äter med händerna.