lördag 4 september 2010

Rugby Blue Bulls v.s. Sharks


Ikväll hade fem sjättedelar av familjen Rugbypremiär (Stefan har varit på Rugby en gång tidigare). Det var hemmamatch för Blue Bulls, som mötte serieledarna The Sharks från Durban på Loftus Stadium i Pretoria. Vi såg matchen tillsammans med familjerna Engberg och Vinnersås. Matchen började 19:15, men vi startade hemma hos oss med att grilla hamburgare till lunch. Sedan åkte vi in till Pretoria drygt 2 timmar innan matchen skulle starta, eftersom vi ville försäkra oss om att hitta bra parkeringsplatser. Vi hade fått tips om att parkera nära Amerikanska ambassaden, eftersom det är bra bevakning där.

Nästan först på plats på Loftus... På fotbollsVM satt vi ca 40 rader snett ner till vänster.
Familjen Engberg
Från att inte kunna något om Rugby, tror jag mig nu förstå huvudreglerna. Mycket tacklingar, lite spring och några kickar... Det kommer nog inte bli en av mina favoritsporter och ibland var det riktigt segt, tacka vet jag fotboll. På slutet blev det dock riktigt spännande, när Bulls vände från ett underläge och vann matchen med 40-34.


/ Miriam

2 kommentarer:

Larsy sa...

Hur mycket folk var det på matchen? Var det något drag på läktaren?

Stefan sa...

Hej Larsy,
Jag vet inte hur många det var där. Arenan rymmer 50 000 åskådare ch det fanns stora luckor. Landslaget spelade igår så många var hemma och kollade på den matchen samtidigt som många landslagsspelare kommer från dessa två lag. Men de som var där (uppskattningsvis 20-25000 gjorde sitt för att höja stämningen!