torsdag 23 september 2010

Biten av lejon, igen...


Det här inlägget tillägnas Ewa som bara längtar efter att få klappa Lejonungar.

Igår var jag nämligen på Lion Park som ligger 20 minuters bilväg från oss. Lejon parken är ett bra komplement till att åka på safari. Naturligtvis långt ifrån att åka "på riktigt" men ändå. Framför allt är det en högkvalitativ barnaktivitet. Igår var dock inte några barn med mer än två vuxna sådana! För er som inte varit där tidigare eller läst om den på bloggen kan jag berätta att den är indelad i en "klappa och krama-del" och en åka bil och titta på de stora djuren, men även giraffer, zebror och antiloper i en del och en med stora lejon. Vid den första delen finns en liten restaurang och en sovenirshop samt två giraffer som man kan få mata. Där har de lejonungar som man får komma in och klappa och leka med. De är 3-6 månader gamla och de som är upp mot 6 månader börjar bli lite på gränsen för stora. Men otroligt söta! När jag kom in i hägnet med lejonungar och satt på huk med en unge, kom en annan och nafsade mig i ryggen och satte tänderna i ryggen och tröjan fick ett litet hål. Så för andra gången i mitt liv blev jag biten av ett lejon och överlevde, vad är oddsen för det?

Igår såg vi först inte girafferna som man brukar kunna mata. Efter ett tag upptäckte vi dock att en av dem hade på något sätt tagit sig in i en angränsade "Pic Nic area" Modiga som vi var gick vi dit och eftersom jag matat den förut så blev vi allt modigare. Det var ganska häftigt att stå brevid den och mata den!

Så om man inte åker på någon längre safaritur kan man ändå få uppleva lite av dessa magnifika djurs storhet!
.
Vem vinner i längden?
.
Syskon! Tre månader gamla

Sju halskotor är det precis som hos dig och mig!
.
Välkommen till mitt territorium.
.

I parken håller man även ett antal vita lejon. Det är mycket sällsynta och ett arnete pågår för att bevara dess fortlevnad. För er som gillar Lejon kan jag skarpt rekommendera en spelfilm som heter White Lion och som delvis är inspelad med lejon från just Lejonparken i Johannesburg.

/Stefan

Inga kommentarer: