tisdag 16 november 2010

Mpumalanga November Tour, opus 2

Ibland skäms man och det gjorde jag i lördags... Jag har varit vid de "tre rondawels" ett par-tre gånger nu, se bilder från för två veckor sedan. Vid parkeringsplatsen leder det en cementerad stig ner till en fantastisk utsiksplats mot den enorma och fantastiskt vackra dalgången och utsikten mot de tre hyddorna på andra sidan kanjonen. I fredags när jag var där såg jag att några gick i väg lite åt ett annat håll och jag insåg helt plötsligt till min fasa att det fanns en cementerad gång till... Förstå den ångest jag känner mot min familj och familjerna Bergengren, Granath och Pflug-Hess. Förlåt mig för att jag inte visste. Förlåt mig för att ni missade den utsikt ni ser på bilden ovanför. Jag har sällan skämts på en så vacker plats någonsin innan. Om jag någon gång bestämmer mig för att bli guide, påminn mig om detta fatala misstag.

Resan var annars i stort en kopia av vad vi gjorde för två veckor sedan, med ett stort undantag. Nu har regnet kommit och buskar och träd i Krugerparkrn gör det betydligare svårare att se djuren och eftersom det finns vatten i andra områden än efter floderna så innebär det att djuren väljer att gå undan. På två hela dagar såg vi inte ett enda kattdjur. Naturligtvis en stor bsvikelse för mina svärföräldrar och svåger. Nu finns det vissa saker som räddar upp det hela, föutom utsikten vid Blyde River Canyon så är det såå trevligt att få komma till Seringa Lodge igen. Min svärfar och Axel bestämde sig för att flytta dit, och jag skulle själv inte säga nej. Annars såg vi en mängd andra djur så man är aldrig lottlös och när vi lunchade kom em apa med unge på magen och stal svärmors påse med Cachewnötter.

I morgon kommer jag Christian, och några till att åka till Soweto, South Western Township.

Vackra Berin Falls i Blyde River-området.

Huvudgatan i Lydenburg på väg genom vackra landskap i Mpumalanga

Börje kollar in de lokala hantverkarna.

En ung elefanthane som inte var överförtjust av vår närvaro

Southern Ground Hornbill med en nyfångad liten orm av ickegiftig karraktär. (inte Southern yellow billed hornbill, Jakob B...)

Apan som stal Marthas Cachewnötter

Utanför Krugerparken är det vackra omgivningar men tätt befolkat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

- vi skall överlägga här hemma och hör av oss framöver om en möjlig förlåtelse! Pga den rika djurfaunan vi fick uppleva i parken kan du ev redan vara förlåten! Ha ha ha kram vännen kul att skypa med dig vi tänker på dig dessa dagar! M&J

Jennie Wincent sa...

Vad är detta Stefan, såg du inga kattdjur?! Och vi som räknar med dig 2011 på stora resan norrut. Surfar just nu på boende för att få uppfattning om priser.

Kram/ granne och fellow ex-pat.