söndag 28 november 2010

Avsked och advent

Nu när vi bott här snart 2 år, borde vi ha vant oss vid att ta avsked från kompisar som flyttar hem till Sverige igen eller vidare någon annanstans i världen. Dessa avsked inträffar i huvudsak runt jul och i början på sommaren. Igår var vi på avskedsfest för familjen Engberg, som flyttar hem till Linköping strax innan jul. Det känns lite extra sorgligt, eftersom Engbergs och vi kom till Sydafrika samtidigt, Peter och jag jobbar på samma företag, vi bor på samma estate och barnen går i samma skola. Vi har haft många roliga middagar och gjort utflykter tillsammans, så vi kommer verkligen att sakna er!!

Idag är det första advent, och jag måste erkänna, den riktiga adventsstämningen har svårt att infinna sig när det är runt 30 grader varmt. Jag adventspyntade lite igår, men levande ljus och vita julstjärnor känns inte helt klockrent i den här värmen. Julmusik funkade inte heller riktigt, och glöggen gjorde bara att jag kände mig ännu varmare... Tur att vi åker hem till den härliga snöiga vintern som råder i Sverige om mindre än 2 veckor!

Inga kommentarer: