måndag 6 juli 2009

Bela Bela


I lördags förmiddag åkte Tyra, Ivar, jag och 3 av mina kollegor till Bela Bela, knappt 2 timmars körning hemifrån. Bela Bela hette tidigare Warmbath och är känt för sina varma källor.

Vid ankomsten till Thaba Pitsi Nature Reserve, där vi skulle övernatta, fick vi veta att vi blivit uppgraderade från lodgen till lyxtälten uppe på berget. Våra tält låg väldigt enskilt högt uppe på en platå. Inte riktigt vad vi hade väntat oss, att få sova i tält mitt i vintern, men tälten var fina med riktiga sängar, elektricitet, dusch och toalett. Barnen och jag delade på ett tält och det var inte kallare att sova där än hemma i vårt hus.


På eftermiddagen gjorde vi en liten safaritur uppe på platån och vi såg lite olika sorters antiloper. Thaba Pitsi är känt för sin goda mat och den belgiske kocken hade lagat en synnerligen god 3-rätters middag.

I söndags hade mina kollegor bestämt sig för att ta en ridtur i bergen, men eftersom det gick ganska brant uppför och nedför, trodde jag inte att barnen skulle klara denna ridtur. Vi tog en riktig långpromenad uppe på platån istället. Tyra fick sedan ta en liten ridtur, och det var första gången hon red utan ledsagning. Hon var mycket stolt.
Den här sötnosen passade vårt tält hela natten

Inga kommentarer: