tisdag 5 april 2011

Snart bli blir jag myndig...

Om några månader kommer vi flytta hem till Sverige och då blir jag myndig. Det enda problem jag kommer ha är att jag inte haft någon inkomst i Sverige, så jag kan säkert inte ansöka om något ICA -kort. Troligtvis kommer jag inte heller kunna vara med och låna pengar för att köpa bostad i början men jag kommer (med största sannolikhet) att ha egen inkomst!

Idag skulle jag betala ett motell i Namibia inför resan som vi ska göra om snart en vecka. En ringa summa eftersom det bara gäller en natt. Jag går in på banken utrustad med pass och kreditkort... men eftersom jag inte har egen inkomst i Sydafrika får jag inte föra ut några pengar alls ur landet... snopet! I mitt pass är det antecknat att jag har rätt att uppehålla mig i landet så länge Miriam jobbar här. När vi kom var det knappt så att jag fick ha ett eget bankkonto. Flera av de medföljande här i Sydafrika har inte egna bankkonton och så fort de gör ett uttag eller ett inköp med kortet går det ett sms till deras respektive. Det märkliga är att jag har rätt att teckna kontot. Så praktiken kan jag tömma kontot och resa jorden runt och ha glada dagar, men att skicka en ynka summa till grannlandet Namibia gick inte....

Vi ett annat tillfälle skulle vi skaffa ett "förbetalt" kontantkort till Tyras mobil. Då krävdes att man hade ett bevis på att man var bofast i landet och det räckte med en elräkning eller liknande. När jag kom till butiken vägrade de att låta mig köpa det "förbetalda" kontantkortet för att det var Miriams namn på räkningen... Kommentaren var inte frågan om jag var bofast, eftersom vi uppenbarligen hade samma efternamn, utan endast ifrågasättande av om Miriam gav sitt godkännande till om jag använde hennes elräkning...

Snart blir jag myndig igen 44 år, 4 barns far och jurist...

3 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

Grattis Stefan! Visst är det ett märkligt land vi lever i?!

Lyxhustru sa...

Hahaha... ja, myndig blir du igen... och blek och stressad och när ska du ha tid att spela golf??
Jag föredrar att vara omyndighetsförklarad ett tag till. =)

Lyxhustru sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.