söndag 25 juli 2010

Krugerparken igen...

Ända sedan i april/maj har jag sett fram emot den gångna helgen. Varje gång som man kommer till Krugerparken får man uppleva något nytt. Det var därför med stor förväntan som Jag, Tyra och Ivar, gav oss i väg i fredags direkt efter skolan som slutade kl 13. Med viss precision lyckades vi hinna till den camp som vi skulle bo i med 5 minuters marginal innan de stängde grindarna för natten kl 17.30. Denna gång övernattade vi i Safaritält, förvisso med sängar till barnen men jag sov på ett liggunderlag på golvet. Eftersom vi haft ned mot 2-3 grader på nätterna hemma, så hade jag packat både extra varma kläder, långkalsonger och gasvärmare med i VW bussen. Lite kyligt var det men helt ofarligt med c:a 10 grader på nätterna. Konstigt är detta med temperaturer, eftersom vi hade upp emot 30 grader under dagarna.

Redan första kvällen innan vi han ta oss på en längre tur hittade Ivar en elefant 30 meter utanför vårt tält. Både jag och Tyra var helt övertygade om att han skojade när han ropade ut oss från tältet. Det var ju mörkt ute. Med ficklampa kunde vi sedan kolla på hur den åt av träden utanför campen och tur var det att det var ett staket emellan...

På lördagen började allt superbra med avfärd kl 06.00, först in i parken av alla på campen var vi. Innan en timme hade gått hade vi redan sett Elefant, Noshörning, en stor hjord med afrikanska bufflar och en lejonhona. Dessa är fyra av de som ingår i "The Big Five". Tyvärr fick vi inte med oss Leoparden under lördagen som kompletterar kvintetten. Men vi såg i vart fall ett 25-tal olika djurarter så vem kan väl klaga? Kvällen avslutades med att vi grillade kött och korv med pinnbröd utanför vårt tält.

Idag söndag så var vi lite trötta och kom inte iväg så tidigt. Jag hade kollat på karta och funderat på vilken väg vi skulle ta. Jag valde en väg som inte riktigt var åt det håll som vi skulle och eftersom vi hade långt att åka var jag först lite tveksam. Men även denna dag stod lyckan oss bi. En stor gammal elefanthane välkomnade oss mitt på vägen. Därefter fick vi den hittills bästa "spottningen" av Hyenor. Dessa djur har väl inte det bästa vitsorden men efter att ha sett de på nära håll har de (i vart fall till utseendet) blivit en liten favorit. Ytterligare en stund senare blev vår lycka fullkomlig då vi hade en leopard på vägen som ganska snart försvann in i naturen 10-15 meter från bilen. Och så fortsatte dagen med fler lejon, noshörningar, elefanter och bufflar. Vi klarde därför på söndagen att se alla de sk Big Five på en dag + hyenorna. Det lite osannolika var även att vi fick se ytterligare en leopard, och då med bättre möjlighet att fotografera. Även en lejonhane skymtade vi som låg och smaskade på en afrikansk buffel med gamarna cirkulerande ovan för våra huvuden.

Sammanfattningsvis en hellyckad helg med Tyra och Ivar som skall ges en eloge att de, trots de många timmarna i bilen med en safaritokig pappa, lyckades hålla humören uppe.

/Stefan
.
Fläckig hyena

Ivar spanar efter krokodiler och inte vilka hästar som helst, utan flodhästar

Leoparden på den uttorkade flodbäddden"The Big Five" på en dag igen, med två leoparder...

Fler bilder kommer om någon dag eller två...

2 kommentarer:

Miriam sa...

Kul att helgen blev så lyckad!! Tyra, gillade du min safarihatt?

Tyra sa...

Japp mammis, jag älskade den! Är den min nu?