onsdag 19 oktober 2016

Språkresa

I söndags checkade vi ut från lägenhetshotellet och flyttade in i lägenheten. Tyvärr hann jag inte sova i lägenheten, eftersom jag flög till Florianopolis i södra Brasilien i söndags kväll. Det är alltid svårt att planera sådana här resor långt i förväg, men den här gången lyckades jag sämre än vanligt.


Den här veckan ska jag helt ägna mig åt det portugisiska språket. På dagarna går jag en intensivkurs och på nätterna bor jag inneboende hos en 60-årig kvinna och hennes vita dvärgpudel Lady. Inser att jag faktiskt aldrig varit på språkresa förut...


Lady är en äkta brasiliansk pudel med fluffig päls och fina rosa rosetter.


Skolan slutar ganska tidigt på eftermiddagarna, så jag har haft tid att göra lite sightseeing. Floriano-polis är ca 700 km från São Paulo och ligger dels på fastlandet och dels på ön Santa Catarina, där jag bor. Både igår och idag har jag tagit lokalbussar till olika stränder, som det finns gott om på Santa Catarina. På kvällarna jobbar jag lite och försöker konverserar med min hyresvärd.




Intill en av stränderna fanns ett konserveringscenter för havssköldpaddor

Inga kommentarer: