måndag 24 oktober 2016

Florianopolis

Jag är hemma igen efter en vecka i Florianopolis och har äntligen fått sova i vår lägenhet, som mer och mer börjar likna ett hem.

Veckan i Florianopolis var fantastisk på alla sätt och vis. Tänk att få ägna sig heltid åt att läsa portugisiska en vecka och dessutom få en massa egentid. Detta var inte bara min första språkresa, utan även lite av en semester. Jag har visserligen rest mycket i jobbet de senaste åren, men inte haft mycket fritid eller tid att se mig omkring. Den gångna veckan har jag haft både tid till sightseeing på Santa Catarinaön och gå långa strandpromenader. I början av veckan kändes det konstigt, men ju mer veckan gick, desto mer kunde jag njuta av egentiden.


Marknaden inne i Florianopolis stad

En gränd i Florianopolis. Staden har många fina kolonialhus och en del är fint restaurerade, men långt ifrån alla. 
Kyrkogård i Florianopolis, lite mer färgglad än kyrkogårdarna i Sverige (plastblommor).

När det gäller portugisiskan, har jag kommit till det läget att jag nu förstår en hel del, men det är betydligt svårare att prata och speciellt att svara i hela meningar. Veckans språkstudier har varit mycket bra, men med nackdelen att jag insett hur långt jag har kvar...



Inga kommentarer: