söndag 10 juli 2011

Barnen i Soweto

I fredags åkte jag och barnen till Soweto för att ta farväl av barnen och vännerna på SKY (Soweto Kliptown Youth) När vi kom dit hade vi bussen full som vanligt med saker som de tacksamt tog emot. Efter den sedvanliga rundvandringen för att hälsa på folk och kolla läget ledde de in oss i matsalen/samlingssalen. Där väntade ett 70 tal barn och ungdomar på oss. Ett antal stolar var framställda och vi ombads att sätta oss. Därefter höll de en dans och musikföreställning för oss i 30-40 minuter. Jag måste säga att de var riktigt, riktigt duktiga. Det var stämsång, traditionell Johannesburg stöveldans och soloframföranden. Vi kände oss riktigt privilegierade att få hela denna uppvisning helt för vår skull. När vi satt där tänkte jag på det engagemang som alla ni bloggläsare och vänner i Sverige och Sydafrika haft och allt ni hjälpt till med i form av materiella saker och pengar, det har verkligen uppskattats! Efter uppvisningen följde lek för barnen där Tyra, Ivar, Axel och Noah drogs iväg och det hoppades hage och man lekte gott tillsammans. Själv tog jag en promenad i omgivningen. något som jag uppskattar enormt. Att få gå bland skjulen där människor bor under enkla förhållanden och kunna känna sig trygg är en otrolig förmån.







1 kommentar:

Anonym sa...

Bäste Stefan,
man glömmer aldrig mer den glädje och tacksamhet afrikanerna visar.
Ser fram emot att snart få dela Era minnen. Välkomna hem!
Kram /martha och börje