måndag 6 februari 2017

Helg i stan

Inför den här 3-veckorsperioden som Stefan är i Sverige har jag varit mest orolig för hur jag ska få vardagen att gå ihop och vad vi ska göra under helgerna. Nu har det gått drygt en veckan sedan Stefan åkte och det har gått över förväntan.


Vi har ännu inte kunnat skaffa någon bil, utan haft en hyrbil. När Stefan åkte iväg lämnade vi tillbaka hyrbilen och hoppas att det snart löser sig med en mer långsiktig lösning. Det är relativt billigt att åka taxi i São Paulo och eftersom jag går till jobbet och barnen åker skolbuss, är det nästan bara på helgerna vi behöver åka taxi. Ett litet problem är matinköpen, affären är för nära för att åka taxi och för långt bort för att jag ska orka bära för mycket. Det blir att jag går och handlar i princip varje dag.

I helgen blev vi medbjudna till en kollegas klubb. Det är vanligt med klubbar här i Brasilien, både sport- och countryklubbar. Klubben vi var på idag var mer av arten country club och ligger vackert vid en sjö. En riktig idyll med golfbana, segel- och ridklubb, pool för att inte tala om det stora parkområdet.
 

'
En ny bekantskap idag var capivaran, även kallad vattensvin. Capivaran är världens största gnagare och kan enligt Wikipedia bli upp till 130 cm lång. Deras närmaste släkting är marsvinet, även om jag mest tyckte de såg ut som stora bävrar. 


Inga kommentarer: