onsdag 16 februari 2011

Biobesök en framtidsgrej?

Jag var på bio igår och såg "The King´s speech" med Colin Firth i huvudrollen. Filmen är, vad jag förstår, Oscarsaktuell med över 10 nomineringar. Visst var det tisdag, och visst var det halva priset mot vad det brukar vara, men att betala 25 spänn för en biobiljett är mer än acceptabelt. Även om det kostat 50, som är normalfallet på denna biograf, hade det varit helt okej, då har man faktiskt råd att köpa lite popcorn om man är sugen.

Vän av ordningen frågar sig då, varför måste en biobiljett kosta nästan det dubbla i Sverige? Jag kan förstå att lönekostnaderna är högre i Sverige. Jag kan förstå att man har uppvärmningskostnader i Sverige. Men i Sydafrika finns det minst dubbelt med personal (eftersom lönekostnaderna ÄR billigare). I Sydafrika har man luftkonditioneringar på som kyler ner salongerna och El-priset är betydligt högre än i Sverige. Är det så att staten tar ut så mycket mer skatt i Sverige? Nepp jag tror inte det. Jag tror helt enklelt att vi betalar för mycket... Hur som helst gäller det att gå på bio nu, när vi kommer hem kan vår familj, om vi ska gå alla och ha popcorn som barnen vill, få betala uppemot 7-800 kr för ett biobesök. Bra familjeaktivitet eller hur?
/Stefan

1 kommentar:

Lyxhustru sa...

Kanske lika bra att ni stannar i Sydafrika? =)
Finns ju heller inga leoparder eller lejon i Stockholm... =)