söndag 11 september 2016

Brasse-Nelzon

Äntligen är hela familjen samlad i Brasilien! Som vi berättat tidigare, har Nelzon tillbringat sommaren med mina föräldrar i Blekinge. Han har fått springa fritt på landet och blivit ordentligt bortskämd. Saknaden efter honom har dock varit ofantlig och vi har pratat om honom dagligen.


Eftersom jag hade en sedan länge bestämd hemresa förra veckan planerade vi ganska tidigt att ta honom till Brasilien i samband med denna. Jag har varit ganska orolig för själva resan, att vi ska få alla de rätta intygen på plats och att han ska bli insläppt i Brasilien.


Nelzon har klarat flygresan bra och glad att se mig när jag hämtade ut honom. Han var mycket kissnödig och törstig, vilket inte är konstigt med tanke på den långa flygresan. Nelzon och jag landade 05.30 och ca 2 timmar senare var vi på hotellet, där Nelzon själv fick väcka barnen. För en gångs skull var inte barnen svårväckta en lördagmorgon. Han har varit väldigt trött, men ändå pigg när vi gick på långpromenad i Ibirapueraparken.




Det har varit en del förberedelserna för Nelzons flytt. Vi började redan i slutet på maj med att rabiesvaccinera honom och fixa EU pass, handla buren och kolla upp vad som mer krävdes. I måndags var jag med honom hos Distriktsveterinären i Rimbo utanför Norrtälje för undersökning och avmaskning (intyget från Distriktsveterinären får vara max 10 dagar gammalt). När jag väl hade kört hela vägen tillbaka till mina föräldrar i Sollentuna, ringde veterinären och berättade att hon hade glömt att stämpla intyget. Hjälp! Vi kom dock överens om att veterinären skulle skicka intyget direkt till Notarius Publicus (och ett extra intyg till mitt jobb för säkerhets skull). I torsdags hämtade jag ut intyget hos Notarius Publicus, som nu var försett med en så kallad Haagsigill.


Kostnaderna för Nelzons flytt:
EU pass och rabiesvaccinering 800 kr
Flygbur 1700
Besök hos Distriktsveterinär inklusive avmaskning 700 kr
Notarius Publicus 300 kr
Flygresan 640 kr
Totalt 4140 kr







2 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

Jisses vad billig flygresan var! Hade han en layover någonstans på vägen? Skönt att allt gick bra!

Miriam sa...

Ja visst var flygresan billig, blev själv lite förvånad eftersom jag vid bokningen fick reda på att det skulle kosta 150 Euro. Mellanlandning i München, men tyvärr fick jag inte träffa Nelzon där.