För en vecka sedan satt det en lapp fastklistrad på vår ytterdörr från Tshwane Municipal Office (dvs kommunhuset) om att våra rates (ungefär som fastighetsskatt) inte var inbetalda och om dessa inte betalats in inom 7 dagar skulle kommunens tjänster upphöra. Kommunens tjänster består av vatten, el och sophämtning.
Detta har hänt oss en gång tidigare, så den här gången visste vi i alla fall vad det handlade om. Vi, eller rättare sagt mitt företag, hyr huset vi bor i och det är fastighetsägaren som ska betala fastighetsskatten. Förra gången betalade ägaren väldigt snabbt, men den här gången hörde vi inget från ägaren, trots upprepade mailförsök från min arbetsgivare.
Vid 3-tiden i eftermiddag fick vi elavbrott och när Stefan såg ut genom fönstret, höll en man på att sätta upp en ny lapp på vår ytterdörr. Denna lappen var illröd och meddelade att vår el stängts av och skulle så förbli tills vi betalat våra rates. Schysst indrivningsmetod, tycker jag! Efter ett antal telefonsamtal med min arbetsgivare och fastighetsägare fick vi löfte om att elen skulle sättas på igen under kvällen. Vid 6-tiden hade vi ännu inte fått någon el, så vi åkte iväg och åt på en italiensk restaurang (som fastighetsägaren lovat att betala). Barnen var väldigt glada för att få äta pizza mitt i veckan och när vi kom hem för ett par minuter sedan hade vi fått tillbaka elen, skönt!
Uppdatering... efter ytterligare samtal med hyresvärden så skyllde de på att kommunen stängt av fel abonent...sure...
Allt har ett slut
7 år sedan
2 kommentarer:
Hahaha... ja, säkert att de stängt av fel abonnemang..! Vi har haft nått liknande, fast med tv:n. Vid två tillfällen har den stängts av, och våran hyresvärd (tv ingår i vår hyra) har tyckt att det varit JÄTTE konstigt, och de säger; "men vi har betalt"... Troligt. Efter nån timme är tv:n igång igen... Antar att de betalat in då. =)
Ja, Lindah, du verkar också få uppleva en hel del av dina hyresvärdar!
Skicka en kommentar